NEWSFLASH

Clauzele anticorupţie în contractele de achiziţii publice vor fi obligatorii

Miercuri, 27 februarie 2013, Centrul de Resurse Juridice (CRJ) cu sprijinul Ambasadei Marii Britanii În România a organizat la Camera de Comerț și Industrie a României, conferința – ”Etica și conformitatea în afaceri – 2013”. Evenimentul a reunit peste 90 de reprezentanți ai mediului de afaceri și academic, ai sectorului neguvernamental, precum și reprezentanți ai instituțiilor publice centrale cu scopul de a dezbate situația actuală din România dar şi politicile publice care pot stimula etica în afaceri şi conformitatea legală. Comunicatul de presă post-eveniment poate fi citit aici.

Centrul de Resurse Juridice lanseaza conferinta 2013 Business Ethics and Compliance

Astăzi 28 ianuarie 2013, Centrul de Resurse Juridice, cu sprijinul Ambasadei Marii Britanii în România, lansează conferința 2013 Business Ethics and Compliance. Comunicatul de presă poate fi citit aici.

Centrul de Resurse Juridice organizeaza o conferinta privind etica in afaceri si conformitatea

Centrul de Resurse Juridice organizează, în data de 27 februarie, la Camera de Comert si Industrie din Bucuresti, conferinta nationala “Business Ethics and Compliance Conference”. Aceasta este e finantata de Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

Citește mai departe...

Business Ethics and Compliance Conference – Bucuresti, 27 Februarie 2013

Centrul de Resurse Juridice, cu sprijinul Ambasadei Marii Britanii la Bucuresti, realizeaza un sondaj printre cele mai importante 1000 de companii din Romania ca cifra de afaceri si numar de angajati.

Citește mai departe...

Cercul vicios vs. Codul virtuos

de Codru Vrabie

La începutul lunii decembrie 2012, mă aflam la Ankara, cu ocazia unei conferinţe despre Strategia Naţională Anticorupţie a statului turc. Pentru a le capta atenţia participanţilor, după o zi foarte obositoare, îmi începeam prezentarea cu o poveste: Un funcţionar public avusese o fiică pe care-o pierduse pe masa de operaţie, după un accident stupid.

sursa fotografiei: Integrated Governance, Risk & Compliance, 2011

 

La începutul lunii decembrie 2012, mă aflam la Ankara, cu ocazia unei conferinţe despre Strategia Naţională Anticorupţie a statului turc. Pentru a le capta atenţia participanţilor, după o zi foarte obositoare, îmi începeam prezentarea cu o poveste: Un funcţionar public avusese o fiică pe care-o pierduse pe masa de operaţie, după un accident stupid. Eşecul operaţiei se datora faptului că medicul chirurg îşi luase examenul pe şpagă. Era prima dată când profesorul lua şpagă—avea nevoie de bani să-şi repare maşina, paradită prin gropile de pe drumul pe care făcea naveta de-acasă la facultate. Gropile erau rezultatul deciziilor unui diriginte de şantier, conştient că trebuie să taie din costuri în beneficiul patronului. Patronul firmei de construcţii avea nevoie nu doar să facă profit, ci şi să acopere costul şpăgilor pe care le plătise pentru a câştiga contractul. N-aţi ghicit, dar patronul îl şpăguise chiar pe funcţionarul public care şi-a pierdut fiica pe masa de operaţie.

Nu contează dacă povestea e adevărată sau dacă e românească! Ea ilustrează cât de importante sunt etica şi conformitatea în toate tipurile de organizaţii, că deciziile trebuie să ia în considerare toate efectele posibile! La nivel internaţional, se discută foarte mult despre etică şi conformitate în mediul de afaceri, însă merită să ne gândim un pic şi la domeniile pe care nu le asociem, de obicei, afacerilor—pentru că nu avem obişnuinţa de-a ne gândi şi la afacerile publice:

  • în cazul construcţiilor, e simplu să înţelegem efectele unor decizii şi/sau comportamente neetice ori neconforme, însă aceleaşi probleme pot apărea în industriile extractive, în producţie, în comerţ, ori în servicii;
  • educaţia şi sănătatea, fie că se desfăşoară în regim public sau privat, pentru profit sau non-profit, au efecte multiplicate în societate, iar responsabilitatea socială depăşeşte simpla referire la etică şi conformitate;
  • chiar şi organizaţiile societăţii civile au astfel de responsabilităţi, când cumpără produse, când prestează servicii, când promovează idei, obiective, soluţii de rezolvare a unor probleme din comunitate ori societate;
  • administraţia publică şi justiţia, alături de alte monopoluri de stat, au responsabilităţi sociale uriaşe, deficienţele de management, etică şi conformitate din sectorul public înrâurindu-se asupra tuturor cetăţenilor şi actorilor economici sau sociali.

 Mişcarea globală privind etica şi conformitatea, respectiv responsabilitatea socială, nu e o noutate! Istoria eforturilor legate de acest subiect nu e atât de importantă pe cât e nevoia de-a include măsurile şi acţiunile în procesele decizionale, de-a internaliza cu-adevărat valorile şi principiile în comportamentele noastre. Pentru cei interesaţi de subiect, există o mulţime de surse de informaţii… Pentru cei care abia acum se-ntâlnesc cu aceste idei, povestea de la început ar trebui să le dea de gândit… De ce pornim de la sectorul de afaceri? Pentru că impactul e mai mare şi mai rapid, asupra fiecărui consumator care este şi cetăţean, asupra fiecărui activist civic, medic sau profesor care este şi părinte, asupra fiecărui demnitar, funcţionar ori magistrat care este şi decident public! Chiar în povestea de la care am început, cercul vicios era cel mai uşor de frânt în relaţia dintre patron şi dirigintele de şantier—dacă erau ghidaţi de minime standarde privind responsabilitatea, etica şi conformitatea.

Legături utile (în ordine alfabetică; lista e exemplificativă, nu exhaustivă):

Eveniment organizat de

cu sprijinul

Partener principal    Partener

     

Sponsori oficiali



Alti parteneri






Parteneri media

             RFI Romania